Jsem studentka 2. ročníku střední školy a díky tomu vím, jak různé slohové práce, kam můžeme zařadit vyprávění, zprávu nebo právě také úvahu, dělají potíže. Člověk neví, jak napsat úvahu, co vše do ní má patřit, jak má být strukturovaná, jak má být dlouhá, no a někdo nemá zas tak dobrou slovní zásobu, aby složil nějaký text. Já se vám to dnes pokusím trochu přiblížit, podíváme se na to, co všechno má úvaha obsahovat, jak má být dlouhá a jak strukturovaná. Řekneme si nějaké fráze, které zde můžeme používat a na závěr si spolu napíšeme krátkou úvahu jako vzor. 

Co je to úvaha? 

Jedná se o slohový útvar, který nejčastěji vzniká na podkladě nějaké myšlenky. Autor textu se zamýšlí nad různými problémy, které mohou například potkat společnost nebo ty, které nás čekají za pár let. Určitým způsobem se snaží najít k nim obecné řešení. Úvaha je především ovlivněna myšlenkami autora, jeho zkušenostmi a názorem. Autor o určité věci přemýšlí, dívá se na ní s různých pohledů a klade argumenty. Snaží se donutit, aby se čtenář nad tímto problémem zamyslel a utvořil si na něj svůj vlastní názor. Jeho cílem tedy není najít odpověď, ale spíše to, jak by se daný způsob dal vyřešit.

Osnova úvahy

Otázka, kterou autor v úvaze zmiňuje, většinou bývá závažná. Neplatí zde žádná přísná pravidla jako při psaní například výkladu nebo zprávy. Text je rozdělen do odstavců, v každém by se mělo řešit jedno téma. V textu by neměla chybět interpunkční znaménka. Po úvodu, kde autor seznámí čtenáře s problémem, jsou ve stati rozebírána různá stanoviska k danému problému, autor uvádí argumenty, které mají podpořit jeho názor. V závěru jsou shrnuty všechny jeho názory a mohou se zde objevit i otázky, které mají nutit čtenáře, aby se nad problémem více zamysleli. Úvaha nemá žádné pravidlo, jak má být dlouhá, pokud ti to přímo nezadá učitel. No a co je vhodné v úvaze používat? 

jak-napsat-uvahu-osnova

Jazykové prostředky

Především bychom měli psát spisovně. Objevují se zde i vyjádření, která něco hodnotí. Osobnost autora se projevuje vlastními názory a jeho argumenty. Příjemcovu osobnost autor zohledňuje užitím 1. osoby množného čísla

Přečti si také:   Organizace maturáku: Co je potřeba zařídit?

Teď už ale k věci. Sepíšeme si zde krátkou úvahu jako vzor a budeme psát o problémech dnešní doby. No, o tom si sami přečtěte. 

Úvaha vzor: A jak to bude dál?  

Když se tak nad dnešní dobou zamyslíme, přijde nám, že to není nic zvláštního. Ale je. Děti jsou doma, mají online výuku, nechodí mezi spolužáky, nemohou samy sebe rozvíjet. Umíte si představit, jaké to bude mít následky na tuto generaci? Co všechno vlastně budeme muset dohánět, abychom si našli vůbec nějakou práci? On si to asi nikdo neumí představit, ale tato doba nám bere hodně příležitostí a možností, které jsme mohli získat, kdyby svět byl normální. 

      Zamýšlel se někdo někdy nad tím, že to celé může být nějaký podvod, aby si nahnali vysoce postavení do kapsy peníze? A nebo taky nemusí. To nikdo neví. Neumím si představit se vrátit do školy, protože sama dobře vím, že to bude obrovská dřina, kterou budeme muset všichni zvládnout. A co naši rodiče? I těm dávají méně peněz, protože práce prostě není. 

            Abychom ale nemluvili jen o špatných věcech, příroda je jedna z mála, která nestrádá. A víte proč? Protože díky této situaci nelétají tolik letadla, hodně lidí sedí doma a nikam nejezdí, pokud nemusejí a příroda rozkvétá. Vždyť kdo si pamatuje, jaká zima byla před rokem nebo dvěma? Žádná! Lautr žádná. A dnes? Vidíme všude sníh, děti mohou konečně sáňkovat, jezdit na bobech a užívat si. Tato situace nám nepřinesla jen negativa, ale i pozitivní věci, které jsme tu dost dlouho potřebovali. Je potřeba, aby si každý udělal svůj vlastní názor, ale řekněte mi, kdo není doma spokojený, no? 

Baví tě psát? Co se pustit rovnou do psaní knihy? Nebo můžeš začít s publikováním článků na webu Studentify.cz – přečti si, jak na to a dej nám vědět!